Duhová škola, Školní 700, 468 22 Železný Brod
Školní vzdělávací program pro ŠD platí od 1. 9. 2007
Školní vzdělávací program byl aktualizován 1. 9. 2019
Dana Maršinská, vedoucí vychovatelka
Mgr. Zdeněk Kučera, ředitel školy
ŠKOLNÍ DRUŽINA
Základní údaje o ŠD
Adresa: ŠD při ZŠ, Školní 700, Železný Brod 468 22
Ředitel školy: Mgr. Zdeněk Kučera
Vedoucí vychovatelka: Dana Maršinská
Vychovatelé: Bc. Jakub Hlubuček
Provoz ŠD: 6.30 hod. – 16.00 hod. / 16.30 hod – výlety
Telefon: 778 523 246, 778 111 062
E-mail: marsinska@zs-skolni.cz, hlubucek@zs-skolni.cz
Školní družina je součástí ZŠ, nachází se v 1. poschodí pavilonu školy.
Školní družina má 3 oddělení, pro svou činnost využívá 3 kmenové místnosti,
ŠD se nachází v prvním poschodí pavilonu školy, kde má 2. oddělení, a ve druhém poschodí ještě jedno oddělení. ŠD dále využívá prostory školy jako jsou tělocvična, školní hřiště, PC učebna, knihovna, cvičná školní kuchyně, ŠJ, uzamykatelné šatní skříňky a sociální zařízení.
Ke své činnosti máme k dispozici barevný televizor, DVD přehrávač, video, CD radio s přehrávačem. ŠD je dostatečně vybavena účelovým nábytkem (stoly, židle, gauč), vestavěnými skříňkami, kobercem, velkým množstvím stolních her a stavebnicemi. Vybavení ŠD je doplňováno a obměňováno dle potřeb a zájmu dětí. Nechybí dětské časopisy, knihy, hračky a materiál pro výtvarně pracovní činnosti.
které jsou účelově vybavené, inspirující pro činnost a práci s dětmi. K pohybovým aktivitám mohou děti využívat tělocvičnu / malou i velkou / a školní hřiště.
Šatní prostory jsou plně vyhovující. Každé dítě má svou uzamykatelnou šatní skříňku.
Vybavení a materiální podmínky ŠD pro činnost jsou zcela vyhovující. /video, DvD, CD rádio, Tv /
Stravování je zajištěno v budově ŠJ.
Činnost ŠD je poskytována za úplatu. Výši úplaty stanoví ředitel školy v souladu s finančními možnostmi rodin ve zdejším regionu a ve spolupráci se zřizovatelem. Od 1. 9. 2011 byl stanoven příspěvek rodičů ve výši 100,- Kč za žáka za měsíc. (vyhl.č. 74/2005 Sb.)
Úplata se hradí v kanceláři ředitele školy, dvakrát za školní období. Hospodářka školy vydává vedoucí vychovatelce příjmový doklad o zaplacení. Vybrané peníze se zařazují do rozpočtu školy.
Zájmově vzdělávací program ve ŠD je řízen kvalifikovanými vychovatelkami.
Vzájemně se doplňují ve svých specializacích: hudebně-dramatické, výtvarné, sportovní, práce s počítačem, práce v keramické dílně.
Dále se vzdělávají v akreditovaných kurzech a seminářích.
Program ŠD je připravován pro 65 - 70 dětí ve věku od 6 – 10 let (1. – 4. roč.).
V posledních letech navštěvují ŠD i děti cizích státních příslušníků.
Školní družina musí být místem pro zájmové vyžití dětí, pro regeneraci sil a relaxaci po školním vyučování.
Školní družina musí být místem pro rozvoj dětské tvořivosti, posilování zdravého sebevědomí.
Školná družina musí být místem pro dětský úsměv a radost.
Školní družina musí být místem pro komunikaci (děti, vychovatelky, rodiče).
Školní družina musí být místem pro spokojené dítě s rozzářenýma očima a úsměvem na tváři.
Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování. Ředitel zveřejní na vhodném veřejně přístupném místě informaci o přerušení provozu družiny a popřípadě také informaci o možnosti a podmínkách zajištění vzdělávání v SVČ Mozaika.
Školní vzdělávací program ŠD je pro pravidelnou formu zájmového vzdělávání sestaven na dobu jednoho vzdělávacího cyklu – tedy pro žáky 1. stupně ZŠ. Nabídka celodružinových akcí v příležitostné formě zájmového vzdělávání je vytvořena na dobu jednoho roku, poté obměňována a doplňována. Program je doplňován ročním plánem konkrétních činností, rozdělených po měsících, které vycházejí a podporují motivační zaměření školního roku. Roční plán je zapsán v třídní knize ŠD.
Vzdělávání ve školní družině se uskutečňuje formou denní pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činnosti, plánovanými i příležitostnými akcemi, nabídkou spontánních aktivit. Tyto formy mají žákům umožňovat především odpočinek a relaxaci po vyučování, popřípadě i přípravu na vyučování. Pravidelná činnost je dána týdenní skladbou zaměstnání, představuje především aktivity tělesného, hudebního, výtvarného a pracovního charakteru.
Činnost školní družiny je určena přednostně pro žáky 1. a 2. ročníku a do plného stavu jsou oddělení doplněna žáky 3. a 4. ročníků. O přijetí nebo vyloučení žáka rozhoduje ředitel školy (dle vyhlášky o zájmovém vzdělávání 74/2005 Sb.). Přijetím se na dotyčného vztahují veškerá práva a povinnosti žáka školní družiny. Podmínkou přijetí žáka k pravidelné činnosti je odevzdání řádně vyplněné přihlášky, jejíž součástí je písemné sdělení zákonného zástupce týkající se rozsahu docházky, způsobu odchodu žáka ze školní družiny i doba jeho uvolňování do zájmových kroužků. Docházka do školní družiny je pro přihlášené žáky povinná. Žádosti o mimořádné uvolnění žáka je možné provádět pouze předem a písemnou formou s podpisem zákonného zástupce (prostřednictvím deníčku ŠD). Do školní družiny může být žák přihlášen během celého školního roku – pokud není naplněna její kapacita. Ukončit může žák docházku také během celého školního roku, a to na základě písemné žádosti o vyřazení žáka podepsané zákonným zástupcem.
Naše škola vyhledává, zjišťuje a vyhodnocuje možná rizika vyplývající z činnosti při různých formách zájmového vzdělávání v různých prostředích a současně přijímá opatření k jejich prevenci. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků je zajištěna po celou dobu jejich pobytu ve školní družině. Děti jsou vždy na začátku školního roku seznámeny s řádem školní družiny a pravidly bezpečnosti při činnostech ve školní družině.
Hygienické podmínky:
Pravidla bezpečnosti:
Psychosociální podmínky:
Respektujeme individualitu každého dítěte, vytváříme jim přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj. Dle stupně a charakteru handicapu budeme respektovat a umožňovat začleňování do volnočasových aktivit. Při výběru činnosti ve ŠD, při motivování, bude brán ohled na integraci těch žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Dle potřeby budeme spolupracovat s rodiči a se školou.
Rozvoj talentovaných jedinců – škola nabízí další doplňkové aktivity v oblasti zájmu dětí (kroužky).
Vhodné zájmové aktivity: literární tvořivost, výtvarná tvořivost, realizace pohybových aktivit, umožnění navštěvovat zájmové kroužky se staršími dětmi.
Respektujeme a uplatňujeme zdravotní hlediska a potřeby žáků. Zohledňujeme druh, stupeň a míru postižení při činnosti ve ŠD.
Využíváme všech podpůrných opatření při seberealizaci žáka. Uplatňujeme individualizaci vzdělávací zájmové činnosti, stanovujeme vhodné formy a obsah výchovně vzdělávací činnosti v kolektivu dětí. V případě potřeby spolupracujeme s výchovnou poradkyní, učiteli a rodiči. Podporujeme talent a nadání žáků vytvářením vhodné vzdělávací nabídky.
Při všech plánovaných akcích ve ŠD vycházíme z potřeb, konkrétního zjištění a možností žáka.
Hlavní úkoly
Cíle vzdělávání
Klíčové kompetence
Dlouhodobý proces, souhrn dovedností, schopností, vědomostí a postojů, které děti získávají v průběhu několikaleté docházky do ŠD. Prolínají se všemi činnostmi zájmového vzdělávání.
1. Kompetence k učení: učí se s chutí, dokončuje práci, klade si otázky a hledá na ně odpověď, získané vědomosti dává do souvislostí, uplatňuje v praktických situacích a dalším učení.
2. Kompetence k řešení problémů: všímá si dění okolo, snaží se řešit situace, při jejich řešení užívá logické, matematické a empirické postupy, chápe, že vyhýbání se řešení nevede k cíli, započaté činnosti dokončuje.
3. Komunitativní kompetence: ovládá řeč, vyjadřuje myšlenky, otázky, odpovědi a sdělení vhodně formulovanými větami, komunikuje bez ostychu a kultivovaně s dospělými i vrstevníky.
4. Sociální a interpersonální kompetence: samostatně rozhoduje o svých činnostech, uvědomuje si, že za ně odpovídá a nese důsledky, projevuje ohleduplnost, citlivost, rozpozná nevhodné chování, nespravedlnost, agresivitu, šikanu, spolupracuje ve skupině, dokáže se prosadit i podřídit – přijmout kompromis, respektuje jiné, je tolerantní k odlišnostem mezi lidmi.
5. Sociální a občanské kompetence: učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, odhaduje rizika svých nápadů, odpovědně přistupuje k úkolům a povinnostem, uvědomuje si práva svá i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné prostředí, dbá na své osobní zdraví i druhých.
6. Kompetence k trávení volného času: orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času, umí si vybrat zájmové činnosti, rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i individuálních činnostech, dokáže odmítnout nevhodnou nabídku volného času.
Vzdělávací a výchovné oblasti
1. Informační a komunikační technologie
2. Člověk a společnost
3. Člověk a příroda
4. Umění a kultura
5. Člověk a zdraví
6. Člověk a svět práce
Cíle ŠVP pro ŠD
Zásady
Je rozvržen do 4 ročních období: podzim – zima – jaro – léto.
1. Podzim – září, říjen, listopad
Náměty činností v průběhu podzimu:
Všechny výchovné složky se budou prolínat: společensko-vědní, přírodovědná, estetická, pracovní, tělovýchovná, hudebně – pohybová.
Poučení o bezpečnosti, seznamovací hry, orientace ve škole a okolí, vycházky do přírody, sledování změn v přírodě, pohybové hry, hry v komunikativním kruhu, didaktické hry a kvízy, výtvarné a pracovní činnosti, hudební hrátky, základy dramatiky, seznámení s počítačem.
CELODRUŽINOVÉ AKCE:
2. Zima – prosinec, leden, únor
Náměty činností v průběhu zimy:
Poučení o bezpečnosti, pozorování lesní zvěře a ptáků u krmítka, výroba vánočních dárků, zimní soutěže na sněhu, bruslařský výcvik, beseda v knihovně, práce s novým i odpadovým papírem, seznamovat se symboly Vánoc a Masopustu.
CELODRUŽINOVÉ AKCE
3. Jaro – březen, duben, květen
Náměty činností v průběhu jara:
Vycházky městem a okolní přírodou, pozorování změn v přírodě, poznávání a určování jarních květin, zvířata a jejich mláďata, symboly Velikonoc, netradiční výtvarné techniky, hudební a výtvarné činnosti s tématem jara, ekologická výchova – ochrana přírody, sběr odpadků v blízkém lese, poznávání ptáků.
CELODRUŽINOVÉ AKCE
4. Léto – červen
Náměty činností v průběhu léta:
Přírodovědné vycházky s cílem poznat změny v přírodě, poznávání lučních květin, četba knih o přírodě, poučení dětí o bezpečnosti při koupání a opalování, sběr lesních plodin, výlety, slavnostní ukončení činnosti, vyhodnocení celoročních akcí, poučení o bezpečném chování dětí v době letních prázdnin.
CELODRUŽINOVÉ AKCE
Pravidelně se podílíme na akcích organizovaných školou, např: Den otevřených dětí, vánoční a velikonoční jarmark, vánoční výstup na Kozákov, vítání budoucích prvňáčků, školní akademie aj.
Vedoucí vychovatelka již několik let vede kroniku ŠD a fotodokumentaci, a prezentuje činnost ŠD na stránkách školy a v zpravodaji.
Vedoucí vychovatelka zpracovává a odevzdává řediteli školy zprávu o celoroční práci ŠD.
Najdete nás na internet. str. školy: www.zs-skolni.cz
Evaluační plán:
Hodnocení ŠVP pro ŠD bude prováděno jednou za rok.
Na základě hodnocení bude ŠVP upraveno pro další školní rok.
Sledujeme individuální rozvoj žáků, individuální pokroky ve výchovně vzdělávacím procesu.
Hodnotíme individuální výsledky žáků, jejich pokroky, úspěch, ale i nezdary.
Zveřejnění školního vzdělávacího programu školní družiny
Školní vzdělávací program školní družiny je k nahlédnutí v ředitelně školy a na nástěnce ŠD na modré chodbě. Jeho elektronická podoba je zveřejněna na webových stránkách školy: www.zs-skolni.cz